måndag 2 november 2009

Anti-prideparad för moderna kyrkofariséer

Ja, det är väl ingen överaskning för någon att den s k Jesusmanifestationen jämför sig själv med Prideparaden.

Efter förra årets uppvisning i "enhet" (alla kristna välkomna förutom de som bejakar homosexuella och deras rätt att söka sin lycka i linje med sin läggning), är det väl ingen med öppna ögon som tvivlar på att man vill vara en anti-prideparad. I Dagen redovisas strategin. [och här är fortsättningen.]

Parader är viktiga! De är viktiga manifestationer oavsett om man tycker om ämnet eller ej. Så varför inte en farisémanifestation - förvisso med det missledande förledet "Jesus-" - där man under baner med texten "vi är bibeltrogna" kan dölja sin selektiva bibelläsning, eller under baneret "vi hatar politisk korrekthet" kan vara politiskt korrekta i frågor som för närvarande inte har det mediala sökarljuset på sig, och ropa "Jesus!" och samtidigt fundera på hur man bäst bortförklarar den del av hans budskap man inte tycker passar in i den egna läran.

Ut på gatorna bara!

12 kommentarer:

  1. Jesus var nog både för och emot ... inte vem, men vad.
    Jag tror hans finns både bland folket på pridefestivalen och Jesusmanifestationen. Han har nog en del att tala med oss om på båda ställena.
    K.G.

    SvaraRadera
  2. Där barmhärtighet och kärlek är, där är också Gud.

    Därmed inte sagt att han välsignar fariséism bara för att fariséerna ropar "Jesus!"

    SvaraRadera
  3. Gerogorius Rex, du kan väl ta med Jesus, hans barmhärtighet och kärlek till fariséernas parad.
    Hur vill du visa dem kärlek och barmhärtighet?
    K.G.

    SvaraRadera
  4. K.G.

    Min erfarenhet är att de där kristna falangerna inte är mottagliga för annan kärlek än deras egen.

    SvaraRadera
  5. Jag har inte varit på någon Jesusmanifestation men jag tycker det låter jättekonstigt att man inte skulle vara välkommen bara för att man bejakar homosexuella.

    Jag tänker att alla som tror att Jesus finns och är enda vägen till Gud och vill sätta honom först i sitt liv borde vara välkomna!

    Vilka var inte välkomna? Kan de ha varit liberalteologer? Då kanske jag kan förstå lite mer, oavsett hur viktig slutsats skulle jag aldrig ställa mig bakom någon som gör våld på Bibelordet! Men det går faktiskt att komma till slutsatsen att homosexualitet är ok och samtidigt behålla respekten för Ordet!
    //Lisa

    SvaraRadera
  6. Kanske du kan pröva med barmhärigheten?
    K.G.

    SvaraRadera
  7. Gregorius Rex
    Vad händer om du vänder på hela problemet och ser det ... och människorna från ett annat håll?
    K.G.

    SvaraRadera
  8. *Ironi*

    Varför inte välsigna syskonäktenskap? De har ju varit så förtryckta i alla dessa år av den hemska DNA-konservativa kyrkan! Om de är vuxna människor som gått in i relationen utan tvång och inte skadar någon annan? All kärlek är fin!

    SvaraRadera
  9. Du läser uppenbarligen Dagen.
    Jag menar faktiskt - seriöst - att betrakta saker ur en annan synvinkel.
    Jag försöker förstå hur du tänker, känner och upplever saker.
    Men är kärlek ömsesidig liksom barhärtigheten?
    Älskar du människorna i Jesusmanifestationen? Vill du visa dem barmhärtighet?
    K.G.

    SvaraRadera
  10. Hur är de som är emot homovigslar selektiva i sin bibelläsning?

    Rom 1:26-27 Därför utlämnade Gud dem till skamliga lidelser. Deras kvinnor bytte ut det naturliga umgänget mot det onaturliga. På samma sätt övergav männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes av begär till varandra. Män bedrev otukt med män och fick själva ta det rättvisa straffet för sin förvillelse

    Vem är det som är selektiv egentligen?
    Jag kan köpa att alla i någon mån är selektiva när de läser bibeln, att det inte går att vara annat. Men så som du lägger upp det så låter det som att de är selektiva, och inte du?
    Lite självkritik och självdistans kanske hade varit på sin plats

    SvaraRadera
  11. Marcus,

    De väljer bort ANNAT som inte passar dem. Men då påstår att de inte gör det.

    Jag delar överhuvudtaget inte deras högmodiga bibelsyn och har aldrig påstått att jag gör det.

    (är det inte typiskt svenskt detta, att man måste kasta skit på sig själv för att man klandrar de mest uppenbart klandervärda)

    SvaraRadera