lördag 27 februari 2010

Äkta eller oäkta kristen

Några kommentarer och samtal på denna och andra bloggar har gjort att frågan: Vem är en äkta respektive oäkta kristen? har kommit på tal. Signaturen P-O S anser att uppdelningen är relevant medan jag anser att den är destruktiv.

Signaturen P-O S, tar för det första ogärna i beaktande att vi lever med tvåtusen år av kyrkohistoria i ryggen och att den kristna kyrkan alltid sett mycket olika ut. Även detta fenomen - att dela in sig själv och andra i kategorier som definierar mer eller mindre äkta kristendom - tillhör naturligtvis även det sådant som går att studera från Nya Testamentets dagar fram till vår egen tid. Den hållning P-O S har, är representativ för mycken annan kristendom och det är därför jag väljer att ta upp det här.

Ingen kristen skulle definiera sig som oäkta. Man tror ju som man gör för att man anser det vara rätt på ett eller annat vis. P-O S skriver:

...det kanske är högfärdigt att kalla sig själv äkta kristen, men jag menar att den som inte tror på sånt som inte går att misstolka i bibeln, han bryr sig inte om vad Gud säger, och då är man inte en äkta kristen enligt mig.

För det första: Kristen är den som anser sig vara anhängare av Kristus, och att ge sig på att försöka döma ut enskilda kristna för att de i övrigt tror på det ena eller andra sättet, ja därtill är högfärd ett alltför milt ord.

"sånt som inte går att misstolka" är ju ett intressant uttryck när det kommer till just frågan om homosexualitet (det är detta samtalet handlat om) som man ju menar fördöms i Bibeln. Begreppet är uppfunnet i slutet av 1800-talet och det fenomen som ordet beskriver, förekommer inte i heller det i Bibeln. Den begrepps- och definitionsförvirring som vissa grupper av kristna eldar på är så slarvig och flagrant att man inte kan undgå att misstänka att det är helt anndra mekanismer som verkar.

Vilka mekanismer är då detta? Jo, släktingar till de mekanismer som påstår att det skulle vara relevant att dela in kristna i äkta och oäkta. Denna uppdelning har ju blott ett syfte: Att legitimera min egen tro, boosta mitt eget andliga ego, ge mig själv rätt och stärka den gruppidentitet som min tro ger mig.

På ett sätt kan man beskriva det som det gamla (o)hederliga "vi-och-dom"-behovet. Det är genom att definiera sin motståndare eller sin olike som man själv får en identitet. Detta parat med en genomtänkt homofientlig agenda som ständigt sipprar ut i vissa kristna kretsar och man får den rädslans kultur som upprätthåller de korthusliknande teologiska systemen och balanserar dem på en grund av tändstickor. Fullt synlig och möjlig att betrakta för envar som har intresse av att glänta på förlåten i de frikyrkliga eller konservativa svenskyrkliga sammanhangen.

Här kan man ju vidare notera att dessa mekanismer har föga med Kristustillit att göra, utan den sociala gemenskap och trygghet varje människa önskar sig och strävar efter. I det här fallet är denna strävan dock störd, perverterad, och parasiterar på vad som skulle kunna vara en frisk tro, en tro som inte dömer sin nästa utan deltar i det sökande efter det gudomliga mysterium som bara den fåfänge menar sig kunna omfatta och förstå.

Frågor som inställer sig efter ovan konstaterade är givetvis: Vem som egentligen är en oäkta kristen? Om man ändå skulle välja att anlägga detta ovidkommande och destruktiva perspektiv. När man nu inte tjänar Kristus genom att låta dessa mekanismer få fritt spelrum i sitt andliga liv, vem tjänar man då?

Svaret torde vara givet.



Relaterade artiklar av möjligt intresse återfinns här, här, här och här.

21 kommentarer:

  1. Och vips har du indirekt sagt att alla som nu tycker att man kan göra en sådan uppdelning tjänar Satan. Där ser man.

    SvaraRadera
  2. Glömde skriva under mitt förra inlägg. Kanske går det att lägga till.

    Ha det gott

    /Andreas

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Andreas,

    Det är din tolkning - inte orimlig givetvis - men det finns väl fler svar:

    Snöd vinning, egenintresset, specifika agendor com använder aningslösa kristna för att uppnå sina egna mål, det egna andliga egot.

    SvaraRadera
  5. Jag inser nu att det var barnsligt av mig att försöka använda uttrycket "äkta kristna" som någon sorts argument.
    Jag anser precis som du antyder att man som kristen ska söka Guds vilja och söka Hans ära istället för att ställa sig in hos människor. Det kan ju kosta en det eviga livet.

    Du skriver att begreppet homosexualitet är uppfunnet i slutet av 1800-talet. Men begreppet betyder väl att ha sex med någon av det egna könet?
    Då det står i bibeln att en man inte ska ligga med en annan man så som han ligger hos en kvinna så tolkar jag det som att det är just detta som menas. Dessutom skriver ju Gud att det är avskyvärt (värt avsky).
    Du antyder att jag tolkar det stället fel, så därför skulle jag gärna vilja veta hur du tolkar det. Jag har tyvärr inte hört någon annan tolkning.
    Kanske Jonas Gardell tar upp saken i sin bok "Om Jesus"?
    Jag tänkte skaffa den boken för att sätta mig in i hur han och kanske därmed ni också tänker.
    Annars kanske du kan rekommendera någon annan läsning.
    MVH P-O

    SvaraRadera
  6. "Kanske Jonas Gardell tar upp saken i sin bok "Om Jesus"?

    Jag tänkte skaffa den boken för att sätta mig in i hur han och kanske därmed ni också tänker."

    Jag begriper inte vad Jonas Gardell och hans bok har med saken att göra. Läser du den får du sannerligen inte veta vad jag tycker, det kan jag garantera.

    SvaraRadera
  7. Okey, förlåt då.
    Jag undrar bara vad det finns för argument för homosexualitet. Jag är ärligt nyfiken och kommer att begrunda dina åsikter.
    Kan du säga någonting överhuvudtaget om hur du tolkar bibelställena?

    SvaraRadera
  8. Jag tycker du uttrycker dig mycket bra, Gregorius Rex. Jag delar dina uppfattningar i denna bloggen. Jag är "allerisk" mot när människor delar upp i "äkta eller oäkta kristna". Vi vet väl alla att man kan ju ha en "jätteandlig yta" utan att bära det äkta kristna livet inom sig. Och det vet man ju bäst själv, hur man har det...

    Jag är bade ledsen och upprörd över hur mycket okunskap och brist pa empati (och fördomar)det finns bland vissa kristna, da det rör sig om homosexualitet.
    Även här verkar det som "vissa kristna" delar upp och fördömer de homosexuella kristna, och anser de "vara mindre kristna" än vi som inte är homosexuella. JUST DE KRISTNA HOMOSEXUELLA KANSKE HAR ETT EXTRA KORS- VISSA UTAV DEM ÄR KANSKE NÄRMRE KRISTUS ÄN VI ANDRA...

    Dessutom till P-O: Det är inte sa att alla kristna homosexuella tolkar bibeln precis som Jonas Gardell. Försök se det hela lite mera "nyanserat". För övrigt finns det väl inte 2 personer pa denna jord som tolkar bibeln EXAKT SAMMA I EXAKT ALLA FRAGOR.
    Hur ser det ut med bibelordet om att vi ska sälja ALLT VAD VI ÄGER OCH HAR OCH GE TILL DE FATTIGA för att na himmelriket? Jag känner inte manga....(eller nagon alls rättare sagt)

    Dessutom finns det ett bibelord, där det star att man ska "hata sin familj". Själv har jag förstatt att endast "jehovas vittne" tar detta bibelord pa allvar...

    Även om jag inte bokstavligt "tror pa" exakt alla verser i bibeln (som är översatt manga ganger) tror jag pa Bibeln som Guds ord och inspirerat av den Helige Ande...

    ÄKTA KÄRLEK ÄR ÄKTA KÄRLEK ANTINGEN DEN ÄR HETEROSEXUELL ELLER HOMOSEXUELL.

    Min djupt älskade "storebror", som är i himlen sedan manga ar, hade just en otroligt fin kärleksrelation med en man, sin livskamrat.
    Kuratorer, läkare och vänner( o familj) talar fortfarande om hur fin just deras kärlek var. Det var en kärlek som spred sig till oss andra...

    Sedan far vissa kristna säga vad de vill, jag har pa nära hall fatt bevittna "äkta kärlek i nöd och lust"...
    Denna kärlek kan bara komma fran Herren Gud!

    God bless us all!

    Hälsningar Gunilla (p.s har denna blogg nagot att göra med artikeln om drottning Silvia?...)

    SvaraRadera
  9. P-O S., här är två lästips som förmodligen ger andra synvinklar än vad du är van att möta i det kristna sammanhang där du befinner dig i:

    En blogg: hbt-bibeln.blogspot.com

    Bloggen är skriven av prästen Karl Af Hällström i Borgå, Finland. Han har ytterligare en blogg, "Kalles kyrkliga kommentarer" karlafhallstrom.blogspot.com

    En bok: "Bibeltolkningens bakgator. Synen på judar, slavar och homosexuella i historia och nutid." av teol. doktor och docent Jesper Svartvik, Verbum förlag Stockholm 2006.

    SvaraRadera
  10. I antiken var inte sexuella handlingar nödvändigtvis identitetsskapande. Därför var det inte ens intressant med en sådan etikett. När bibeln talar om att som "man inte ligga med annan man" eller inte vara en så kallad "mansbäddare" är det mer utifrån problemet otrohet - att inte söka sexuell tillfredsställelse utanför den fungerande relationen.... Nåväl...

    Att tjäna vilken Herre med åsikten?

    Jag uppfattar dig mer, Gregorius, som att du menar att "man tjänar" inte Gud utan sitt eget psyke, att "Vi/Dom" och "Rätt/Fel"-tänkandet mest har en ego-stärkande funktion eller funktionen av socialt kitt. Och så är det ju alltid med alla trossatser oavsett vi gör det till priset av mobbing eller ej. Problemet är att Jesus visade på exemplet att få folk att höra ihop istället för att avskilja sig - oavsett tro och praktik.

    SvaraRadera
  11. Nu väljer jag att låta naiv och blåögd: Jag tror att vi måste börja se varandras sätt att ex se på bibeln som komplementär, och våra samfundsskiljande åsikter på samma sätt. Jag har t ex inte lust att leva i ett samfund som är homofientligt, jag tror inte att det är så Gud vill, men jag skulle aldrig samtidigt vilja klassa någon som är homofientlig i sin tro som "oäkta" kristen eller ens "sämre" kristen - däremot är den personens kristna troslära vansklig eftersom den skapar avstånd mellan människor utifrån en onödigt otydlig bibelläsning. Samtidigt tror jag att om vi inte ser varann som konkurrenter om Guds gunst, så kan den andras syn också skapa djupare förståelse av Gud.

    Steg 1, Säg: "Den andre är lika kristen som jag och både lik och olik mig"

    SvaraRadera
  12. P-O ..."WWJD".. Det glömde jag ang. bibeln, tron och homosexualiteten. Vad som är väldigt tydligt i NT. är att Jesus möter varje individ, där hon står just i motsats till alla fasta svar som då var i svang om hur vi människor ska leva. Tydligt är också att det oftast är den enskilde som tar initiativet - även Sakeus. Det är egentligen bara när han slänger ut månglarna i templet som han a priori uttalar sig i en moralfråga specifikt, och då för att månglarna utnyttjar människors problem för att tjäna pengar. Jesus tar aldrig upp sexualia utanför någons direkta och specifika fråga till honom, vilket är märkligt med tanke på hur okej och vanligt det var för romare och greker med "homosexuella handlingar". Så hade samkönad kärlek varit mer besvärlig, hade Jesus tagit upp det - garanterat.

    Om nu Jesus röjde bland månglare i templet som utnyttjade människors svaghet för egna låga syften, så lär även "Ja till livet" och "Bevara äktenskapet" ligga risigt till inför Guds vrede... därmed inte sagt att den enskilde medlemmen utan blott "handlingen" ligger risigt till. Att skrämma människor till att föda fram ett barn eller förkväva sin sexualitet, bara för att man själv ska kunna känna sig ren, det är t o m VÄRRE än månglarna i templet... bara som ett tips P-O S, ifall du känner någon i dessa rörelser.

    SvaraRadera
  13. P-O S
    Tänk vad många har hängt upp sig på sexakten! Flera heteropar ägnar sig åt den varianten av sex som du hänvisar till. Hur ser du på det?
    Om vi ska ha Bibeln som en exakt regelbok kan vi heller inte acceptera människor som skilt sig som kristna.

    Jag tror Gud och Jesus budskap är större än så.

    //hilma

    SvaraRadera
  14. Fånigt duckande svar "27 februari 2010 06.16". I bloggposten frågas VEM man då tjänar, inte vad. Andreas har med all sannolikhet rätt.

    SvaraRadera
  15. Anonym 28 feb 09.55:
    "Fånigt duckande svar"

    Trams! Jag duckade inte det minsta, utan gav flera alternativ.

    Naturligtvis är det Satan man tjänar.

    SvaraRadera
  16. Tack för alla kloka och tänkvärda kommentarer! Det värmer att se och läsa!

    SvaraRadera
  17. Tack för förslagen på läsning.
    Tills jag vet bättre så skiljer jag på kärlek(agape) och sex(eros).
    Därför är jag oförstående till att kärleken mellan två män automatiskt skulle innebära att de måste ligga med varann.
    Det är heller inte analsex jag menar när jag talar om homosexualitet, utan att tillfredsställa/bli tillfresställd sexuellt av någon av samma kön som en själv.

    Jesus sade ingenting om romarnas sexualitet, men han sade heller ingenting om att de korsfäste folk, så det bevisar ingenting.

    Frågan är om det är synd eller inte att utföra homosexuella handlingar (tankarna kan man ju inte rå för).
    Om man är född homosexuell så är det förstås nästan omöjligt att tänka sig att det skulle vara fel, och därför tolkar man naturligtvis bibeln ur den synvinkeln.

    Vad jag förstår så är det bara de homosexuella själva och de som vill vara politiskt korrekta som säger att det är helt normalt och bör bejakas. Men även om jag alltså inte tycker det så vill jag inte förbjuda det, utan allt som hör till den kristna tron måste vara frivilligt.

    MVH P-O

    SvaraRadera
  18. Att ducka.... Det ena utesluter för all del inte det andra... man kanske tjänar både den lede och sitt rädda lilla psyke...? ;-)

    SvaraRadera
  19. Hej P-O!
    Antingen har du inte läst mitt ovanstaende inlägg, eller ocksa har du "latit det ga in i ditt ena öra och ut genom det andra"....

    Du skriver: "Vad jag förstar är det bara de homosexuella själva och de som vill vara politiskt korrekta, som säger att det är helt normalt och bör bejakas."
    Tyvärr har du inte "förstatt" det hela.
    Jag själv tex är varken homosexuell eller "politikt korrekt". Naturligtvis kan du säga att jag är ju "bara en syster"...
    Men jag vet även manga, manga fler...som accepterar och förstar (och bejakar). Det är jag även övertygad om att var Fader och Skapare, som skapat oss just sadana vi är, gör.
    Det hela handlar ju om KÄRLEK! (Inte nagot ont nagon gör mot en annan)
    Vi kristna bör väl istället vara GLADA, da äkta kärlek sprids i denna värld.
    (sex separerat fran kärlek är det ju inte här fragan om).
    Gud har skapat oss med bade ande, själ och kropp.
    Naturligvis finns det munkar m.fl. som upplever sig "kallade till att leva i celibat".
    Och naturligtvis om man inte "träffat den rätte" ännu, väljer manga att leva "aterhallsamt".
    Men att "aldrig fa ha sex", bara pga att man älskar en av samma kön -
    tror jag inte kommer fran Gud.
    Vi behöver baade EROS OCH AGAPE!

    Hälsn. Gunilla (lyckligt gift med en man)
    som även unnar andra "äkta kärlek".

    SvaraRadera
  20. P-O S., du skrev så här:

    "Därför är jag oförstående till att kärleken mellan två män automatiskt skulle innebära att de måste ligga med varann."

    Är det verkligen så svårt att förstå? När människor blir förälskade i varandra känner de också sexuell lust till varandra, det kan väl knappast vara en nyhet för dig? Varför skulle homosexuella känna annorlunda än heterosexuella på den punkten? Sex är ett sätt som kärlek tar sig uttryck på och binder paret närmare varandra känslomässigt. Du kanske har en föreställning om att kärlek mellan homosexuella är annorlunda än den mellan heterosexuella? Isåfall kan jag berätta att du har fel!

    Du skrev också:

    "Vad jag förstår så är det bara de homosexuella själva och de som vill vara politiskt korekta som säger att det är helt normalt och bör bejakas. Men även om jag alltså inte tycker det så vill jag inte förbjuda det, utan allt som hör till den kristna tron måste vara frivilligt."

    Det där uttrycket "politiskt korrekt" är något som vissa debattörer tillskriver sina meningsmotståndare att vilja vara. Inga påstår att de själva är ute efter att vara politiskt korrekta. Man påstår ofta att man själv minsann har tänkt igenom frågan ordentligt och sedan tagit ställning, till skillnad mot meningsmotståndaren som är som en viljelös nickedocka som bara är ute efter att vilja vara andra till lags. Det är inget argument för själva sakfrågan, att påstå att meningsmotståndaren bara vill vara politiskt korrekt, utan mer ett sätt att slippa komma komma med sakargument genom att använda personangrepp.

    Nej, P-O S., jag tror att de flesta som anser att det är fel med diskriminering pga sexuell läggning och tar avstånd från fördomar och nedvärderande av dem, mycket väl kan uppge argument för det. Du glömmer nog också bort att kring varje homosexuell finns familjemedlemmar, släktingar, vänner, arbetskamrater osv som älskar dem och vill att de ska ha samma medborgerliga rättigheter som andra och har lika stor rätt som andra att bli bemötta med acceptans och respekt.

    Opinionsundersökningar har visat att 70% av svenska folket anser att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan, det visar att det bland heterosexuella finns ett starkt stöd för samkönade äktenskap och samkönade relationer öht. Även de som inte har någon homosexuell släkting eller vän osv, tycker nog att de inte vill leva i ett samhälle där det förekommer diskriminering pga sexuell läggning lika lite som att det är okej med diskriminering pga hudfärg eller etniskt ursprung.

    Sedan det här ordet "normalt". Det är meningslöst att använda "normal" och "onormal" som argument. Precis som att ingen skulle påstå att de är en "oäkta kristen", skulle någon säga att den själv är onormal! Det är alltid andra som man inte gillar som är onormala. Det är fler som är heterosexuella än homosexuella, precis som att fler är högerhänta än vänsterhänta - men det betyder inte att homosexualitet eller vänsterhänthet är onormalt. Det är en del av den mänskliga variationen bara.

    Och förbjuda, nej det skulle nog vara svårt för dig att få gehör för något sådant i riksdagen. Och när det gäller kristnas syn på homosexualitet, finns som sagt delade meningar precis som i många andra frågor. Kristna är ingen homogen grupp som tycker likadant i alla frågor.

    /samma Anonym som ovan gav lästips

    SvaraRadera
  21. Tänk om kristna i allmänhet och kyrkan i synnerhet skulle ägna sig mer åt vad girigheten har ställt och ställer till istf att vara så sexfixerade!
    Då skulle jorden vara en bra mkt bättre plats att vara på.

    //hilma

    SvaraRadera